rss
2010-12-13
źródło: Philips Polska

Philips - wojna domowa czy idylla we dwoje?

Wyniki badania ,,Philips Index 2010. Jakość życia Polaków’’ przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie firmy Philips pokazują, że aż 96% Polaków jest zadowolonych ze swojej sytuacji rodzinnej. Co ciekawe, nie tylko akceptujemy tradycyjny model rodziny, lecz uważamy również, że dobre relacje z najbliższymi wpływają pozytywnie na nasze zdrowie i ogólne samopoczucie.


Badanie „Philips Index 2010” jest niezwykłym kompendium wiedzy na temat nas samych – co lubimy robić w wolnym czasie, jakie mamy relacje w pracy i co nas stresuje. Porusza tematy z wielu sfer naszego życia, nie tylko tych związanych ze zdrowiem, samopoczuciem oraz życiem rodzinnym ale również naszym podejściem do nowych technologii oraz kwestii zawodowych. Jednym z tematów badania są relacje partnerskie oraz jakość życia w rodzinie. Wyniki badań przynoszą wiele ciekawych spostrzeżeń na temat podziału ról w statystycznej polskiej rodzinie.


Siła tradycji


Badanie potwierdza, że w Polsce panuje tradycyjny wzorzec rodziny. Kobiety nadal pełnią o wiele więcej ról społecznych niż mężczyźni i to one w większości zajmują się domem. Wolny czas panie wykorzystują na... porządki domowe. Ponieważ aż 40% mężczyzn w Polsce nie zajmuje się prasowaniem, oznacza to, że obowiązek ten spoczywa głównie na paniach. Co ciekawe, z badania przeprowadzonego przez firmę Philips wynika, że 63% kobiet uważa prasowanie za zwykłą czynność domową, a zaledwie 29% traktuje je jako przykre obciążenie. Także kwestia przygotowania posiłków to zazwyczaj rola kobiet – co czwarta pani sięga po sprzęty AGD, takie jak robot kuchenny czy sokowirówka, tymczasem korzysta z nich tylko 16% mężczyzn. Kobiety ponadto zajmują się domowym zaciszem i budowaniem nastroju, także poprzez oświetlenie. Potwierdza, to tezę, że dom
i sfera prywatna jest ich domeną, a sfera publiczna prawdopodobnie w większym stopniu należy do mężczyzn.


Praca i kariera


Być może ze względu na tradycyjny model rodziny oraz głęboko zakorzenione przekonanie o roli kobiety, panie inaczej niż mężczyźni podchodzą do swojej pracy i kariery. „Pomimo zdobyczy feminizmu, kobiety ciągle postrzegają swój sukces zawodowy jako kwestię drugorzędną” – mówi dr Jacek Wasilewski, kulturoznawca adiunkt na wydziale kulturoznawstwa Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Praca i kariera nie zostały ocenione jako istotne dla dobrego samopoczucia przez prawie 1/3 kobiet biorących udział w badaniu. Dla porównania odsetek mężczyzn, którzy zadeklarowali podobnie, wyniósł jedynie 20%.


Czas wolny


Stereotypy płciowe determinują także formy spędzania przez Polaków wolnego czasu. Panie, zgodnie z dewizą „ojciec jest głową rodziny, a matka jej sercem", preferują spędzanie wolnego czasu z rodziną, podczas gdy panowie oddają się swojemu hobby. Okazuje się zatem, że dla kobiet czas wolny oznacza opiekę nad dziećmi i pozostawanie w gronie najbliższych. Mimo to, aż 59% społeczeństwa – niezależnie od płci – za najlepszy sposób na relaks uznaje oglądanie telewizji. „Kobiety częściej od mężczyźni wybierają poprawę samopoczucia poprzez spędzanie czasu na świeżym powietrzu lub w gronie najbliższych a także przez zażywanie ziół lub witamin, mężczyźni wolą poświęcić czas na hobby” – tłumaczy dr Wasilewski. Mimo tych rozbieżności, szczęśliwy Polak ma dobre relacje ze swoim partnerem oraz rodziną. Polacy należą do nacji najbardziej zadowolonych ze swojego życia. Zgodnie z deklaracjami badanych, mówiąc o ogólnym samopoczuciu (65%) wypadamy znacznie lepiej niż kraje Unii Europejskiej, takie jak np. Francja, Niemcy czy Hiszpania (odpowiednio 55%, 52% i 54%).


słowa kluczowe: Philips, Polska,

Twój komentarz

podpis:

komentarz:

przepisz kod:


Inne newsy Philips
gadżety

Best online casino bonuses https://aucasinosonline.com/casino-bonuses/

Best online blackjack casino games at https://onlineblackjack.money/.